loading...
مرتضی جاوید
زنده دل بازدید : 20 چهارشنبه 22 آبان 1398 نظرات (0)

[caption id="attachment_4298" align="aligncenter" width="693"]والدین چه نقشی در تربیت فرزندان موفق دارند؟ والدین چه نقشی در تربیت فرزندان موفق دارند؟[/caption]

والدین چه نقشی در تربیت فرزندان موفق دارند؟

سه نکته اساسی در این زمینه وجود دارد که یکی از این نکات:

تغذیه :

بحث تغذیه است که خیلی از والدین به آن توجهی ندارند و در دین اسلام هم روی لقمه و غذا بسیار تاکید می شود که ما چه لقمه ای را مصرف می کنیم؟ اینکه آیا این لقمه حلال است یا حرام؟ در واقع این لقمه ای که وارد بدن ما می شود و در واقع زمینه تشکیل فرزند را تشکیل می دهد؛ بسیار مهم است و حتی گاهی مادرانی با وضو به فرزند خود شیر می دهند. پس بحث تغذیه هم یک بعد دینی و مذهبی دارد که حلال باشد و هم یک بعد پزشکی دارد که باید تغذیه سالم و برای بدن مفید باشد. به طوری که حتی مادر در دوران بارداری باید چه رژیم هایی را رعایت کند تا فرزند آن ها ویژگی های خاصی داشته باشند مثلا برای شکل گیری یک حافظه خوب در کودکان مادر باید چه نوع میوه ای را بخورد.

رفتارهای والدین :

نکته ی بعدی رفتارهای والدین است مسلما وقتی والدین آرامش بیشتری را در منزل فراهم کنند؛ فرزند هم با آرامش بیشتری بزرگ می شود و همین امر معلوم می کند که والدین چه نقشی در تربیت فرزندان موفق دارند؟ و این رفتارها در کودک نهادینه می شود چه بسا فرزندانی که پرخاشگر می شوند و انواع و اقسام بدرفتاری ها در آن ها رشد می کند و چه بسا ریشه آن ها در ناهنجاری های محیط خانواده و رفتار والدین نهفته است.

و چه بسیار مواقعی که والدین این تفکر اشتباه را دارند که کودک متوجه چیزی نیست و نمیفهمد اما برعکس به دلیل اینکه کودکان فیلتری ندارند بسیار راحت همه چیز را می فهمند و درک می کنند زیرا زیاد درگیر خوب و بد و قضاوت کردن نیست. 

فرزند شما در این چنین شرایطی دقیقا مانند بدنی است که سیستم ایمنی ندارد و شما باید در ورود نوع غذا به آن بدن و ورودی های آن مراقب باشید و به لحاظ روحی بچه مانند یک مزرعه بکر است و هر تربیتی و هر دانه ای را به راحتی در خود رشد می دهد پس حتما قبل از بچه دار شدن روی مهارت های فرزندپروری خود کار کنید، روی روابط درست با همسر و پرهیز از افکار و افراد منفی، سریال ها و آهنگ های منفی بپرهیزید. با رعایت این نکات می توانید در موفقیت فرزندان خود نقش داشته باشید و به آن ها کمک کنید تا شما را الگوی خود قرار دهند. تمامی متدهایی که بیان شد و آن هایی که در ادامه آمده است به این علت است که بدانید که والدین چه نقشی در تربیت فرزندان موفق دارند؟

در نظر گرفتن آموزش های خوب برای فرزندان:

این آموزش ها حتی می توانند به دوره قبل از تولد هم برگردد. به کرات در تحقیقات مختلف به اثبات رسیده که مادری قبل از تولد فرزندش هر روز بخش هایی از قرآن را گوش می کرده و بعد از به دنیا آمدن فرزند دیگر به قرآن گوش نکرده، و به محض اینکه کودک به سن 4 سالگی رسید به محض شنیدن آن آیات به راحتی آن ها را از حفظ  می خواند. یا مثلا پیشنهاد می شود که برای تقویت زبان انگلیسی کودکان بهتر از همان ابتدا برای او کارتون های زبان اصلی گذاشته شود تا در ضمیر ناخودآگاه او ثبت شود .

برای تقویت حافظه کودکان می توان آن ها را از همان اوان کودکی در کلاس های قرآن مخصوص کودکان و در کلاس های چرتکه اسم نویسی کرد تا حافظه کودک تقویت شود. زیرا آموزش های قرآنی نیمکره راست مغز کودکان را تقویت می کند و کلاس های چرتکه نیمکره چپ مغز آن ها را فعال تر می سازد. 

تربیت فرزندان

داشتن فرزندان موفق

راه های رسیدن به موفقیت

موفقیت در آزمون ها

راهکارهای داشتن مطالعه درست

آموزش مهارت های مطالعه

 

زنده دل بازدید : 13 چهارشنبه 22 آبان 1398 نظرات (0)

یک خانواده موفق چه ویژگی هایی دارد؟

ویژگی های یک خانواده موفق چه چیزهایی هستند؟ و چگونه یک خانواده می تواند به عنوان خانواده موفق تلقی شود تا بتواند از یک سری آسیب ها و موانع پیشگیری کند؟ ویژگی های بسیار زیادی از افراد خبره در دنیا برای این مورد مطرح شده است؛ که در اینجا به تعدادی از آن ها اشاره خواهیم کرد. بله در ادامه به شما خواهیم گفت که یک خانواده موفق چه ویژگی هایی دارد؟

ارتباط خیلی قوی و نزدیک بین افراد خانواده :

اینگونه خانواده ها معمولا دوست هم هستند؛ و کاملا مصداق این شعرذ زیباست که می گوید:

" چو عضوی به درد آورد روزگار    دگر عضوها را نماند قرار"

همانطور که یک کشتی وقتی سوزاخ شود همه مسافرین غرق خواهند شد و برای نجات همدگیر تلاش می کنند؛ ما هم در خانواده باید به نیازها و خواسته های هم توجه داشته باشیم تا با هم یک تیم قدرتمند و یک رابطه فوق العاده را بین هم رقم بزنیم. در واقع همه باید دوست هم باشیم؛ دوست ها به هم احترام می گذارند و برای هم مایه می گذارند و مشکلات و اتفاقات داخل خانوداه را از خودشان می دانند و هر کاری برای برطرف شدن آن مسئله انجام می دهند.

 داشتن جلسات منظم در خانواده :

 بهتر است اعضای خانواده هر چند وقت یکبار جلسات مرتب و منظمی را باهم داشته باشند مثلا هفتگی، ماهانه و یا حتی این دورهمی بین همه اعضای خانواده باشد و علاوه بر اینکه صله رحم می شود؛ به مشکلات هم رسیدگی کنند؛ یک صندوق وام تشکیل دهند. و اما دیگر چه نکاتی برای تشخصی این مطلب که" یک خانواده موفق چه ویژگی هایی دارد؟ " وجود دارد؟ لطفا مقاله را تا پایان مطالعه فرمائید.

 دقت در صرف هزینه ها:

در خانواده ای که روی صرف هزینه ها خیلی دقت می شود؛ همه ی افراد خانواده خود را شریک پدر خانواده و نان آور خانواده می دانند و گاهی اوقات این نان اور می تواند مادر خانواده باشد. در چنین خانواده ای همه سعی در کاهش هرینه ها، و کمک به افزایش درآمد و به ویژه این که اسراف نکنند.

 بالابودن نرخ مطالعه:

 خانواده های موفق یک میزان زمان زیادی را به مطالعه و افزایش آگاهی خود اختصاص می دهند و بوفه کتاب آن ها از بوفه خوراکی ان ها پر رونق تر است و چه بهتر که اعضای خانواده یک کتاب را با هم بخوانند و راجع به آن با هم تبادل نظر کنند.

 مشورت کردن:

 یکی دیگر از ویژگی های خانواده های موفق این است که اعضای آن با هم مشورت می کنند؛ ممکن است حرف آخر را پدر یا مادر بزند اما شنیدن نظرات اعضای خانواده و شنیدن حرف های دیگران به جوری احترام گذاشتن به اعضای خانواده است و گاهی همبن اشتراک افکار منجر به خلق یک راه حل جدید و جرقه ای در ذهن افراد خانواده ایجاد می کند و می تواند به دیگران کمک شایانی کند مطالبی که به ذهن مادر و یا پدر خانواده نرسیده زیرا همه چیز را همه کس دانند.

توجه متقابل:

 یک خانواده موفق تنها به فکر بیزینس و رفع نیازهای خود نیستند و سعی دارند برای همدیگر وقت بگذارند و یک زمانی را به تفریح و با هم بودن و بیرون رفتن اختصاص دهند. حتی بازی کردن برای همه تعضای خانواده مفید است. 

دادن اعتماد به نفس:

افراد و اعضای یک خانواده موفق به همدیگر اعتماد به نفس می دهند. وقتی کسی موفقیتی برایش پیش می اید مثلا نمره ی خوبی در آزمونی می گیرد، یا یک کار مثبتی انحام می دهد یا گره ای از کار کسی باز می کند، یا حتی کارهای ساده ای مثل جمع کردن سفره یا مرتب کردن اتاق و خانه برای کوچکترین کارها از هم تشکر می کنند؛ به هم اعتماد به نفس می دهند و همدیگر را تشویق می کنند و حامی هم هستند.و از عباراتی چون تو نمی توانی استفاده نمی کنند؛ دانشمندان ثابت کرده اند که تأثیر امواج منفی از روی ناخودآگاه خیلی دیر پاک می شود. اگر به فرزند خود بگویید من نمی توانم، باید 17 بار بگوییم تو می توانی تا تاثیر آن یک بار حرف منفی از بین برود. 

خیلی ها یک تشکر خشک و خالی را از افراد خانواده ی خود دریغ می کنند باید بدانیم افراد وظیفه ای در قبال ما ندارند و  هم به ما لطف می کنند.

البته در زندگی نباید از دیگران توقع داشت و اینکه ما انتظار داشته باشیم برای هر کاری که انجام می دهیم همگی از ما تشکر کنند این تفکر هم اشتباه است. ما باید بی دریغ محبت کنیم و بدون داشتن انتظار عشق بورزیم و برای خود همه کارهای را وظیفه بدانیم اما کار دیگران را لطف بدانیم ایبنگونه آرماش بیشتری داریم و زندگی شیرین تر می شود بدانیم اگر کسی کاری برای ما انجام می دهد به خاطر لطفی است که به ما دارد اما اگر هم انجام نداد ناراحت نشویم و بدانیم کسی وظیفه ای در قبال ما ندارد.

پذیرش:

افراد یک خانواده سالم و موفق همه اعضا را همانطور که هستند کی پذیرند و همدگیر را دوست دارندو سعی در تغییر دادن همدیگر ندارند و در یک فضای آرام از همدیگر نظرخواهی می کنند. در چنین خانواده هایی فضای امری وجود ندارد بلکه هر حرف و درخواستی نوعی شکل درخواست دارد. خیلی مهم است که با افراد در یک فضای محبت آمیز صحبت کنیم طوری که به او این را بفهمانیم که حق انتخاب دارد. 

احترام متقابل:

خانواده های موفق خیلی با ادب و احترام با هم صحبت می کنند.

توجه به مناسبت ها :

یک خانواده های موفق وقتی را برای توجه به مناسبت ها اختصاص می دهند. مثلا برای تولد، سالگرد ازدواج و ... را با هم جشن می گیرند و و قتی را برای مرور خاطرات می کنند و از تجربات هم استفاده می کنند. 

توجه به معنویات:

 یک خانواده ی موفق یک زمانی را به خدا، نماز، معنویت و .شکرگذاری اختصاص می دهند. کتاب های خوب شکرگذاری مثل معجزه شکرگذاری راندا برن را فراموش نکنید. این شکرگذاری در تمامی ادیان و عقاید وجود دارد و بارها و بارها گفته شده که چقدر باعث خیر و برکت در زندگی می شود. حتما زمانی را برای شرکت در جلسات مذهبی اختصاص دهید تا به نوعی تغذیه معنوی شوید. و با ایجاد این ارتباط با مدیر کل دنیا؛ خدای منان، قطعا موفقیت های بیشتری را کسب خواهیم کرد. 

زنده دل بازدید : 56 چهارشنبه 22 آبان 1398 نظرات (0)

6 فایده شاد بودن در زندگی6 فایده شاد بودن در زندگی

خیلی کم پیش می آید کسی نخواهد در زندگی شاد باشد و دلیل آن هم کاملا روشن است؛ زیرا خوشحالی و شاد بودن یک تجربه موفقیت آمیز است و همه سعی داریم که آن را در زندگی خود چند برابر کنیم. در این مقاله 6 فایده شاد بودن در زندگی را برای شما بیان می کنیم امیدواریم از آن ها نهایت بهره را ببرید و آن را به کسانی که دوستشان دارید و شادی آن ها برایتان مهم است؛ هدیه دهید.

اما داشتن حس خوب واقعا تنها دلیل ایجاد شادی در زندگی است؟ محققان به این نتیجه رسیده اند که تنها داشتن حس خوب دلیل آن نیست، شاد و خوشحال بودن مزایای بسیار زیاد دیگری دارد که ما در ادامه به تعدادی از آن ها می پردازیم.

مزایای خوشبختی چیست؟

ارسطو روزگاری می گفت "خوشبختی معنی و هدف زندگی انسان است" - یعنی تمامی حس هایی كه امروز نیز صادق هستند. در حالی که ارسطو یک مفهوم فلسفی در مورد اهمیت خوشبختی برای رفاه انسان دارد، امروز ما طیف وسیعی از تحقیقات برای پشتیبانی از اینکه شاد بودن در زندگی جه مزایایی دارد در دسترس داریم. مطالعات نشان می دهند که تعدادی از این فواید شادی در زندگی می توان به بهداشت و سلامت فیزیکی و بدنی ما از جمله :

سیستم ایمنی قوی تر

مقاومت بیشتر در برابر استرس

قوت قلب بیشتر

کاهش ابتلا به بیماری های قلبی عروقی

بهبود سریع تر در هنگام جراحی

حتی افزایش طول عمر

اشاره کرد. ما تا اینجا با 6 مزیت شاد بودن در زندگی آشنا شدیم

6 مزیت شاد بودن در سلامت:

[caption id="attachment_4320" align="alignnone" width="800"] 6 فایده شاد بودن در زندگی[/caption]

توانایی مقابله با استرس به صورت هر چه مؤثرتر:

استرس بیش از حد باعث بالاتر رفتن سطح کورتیزول - هورمون استرس - می شود که می تواند مقدار بالای آن منجر به صدمه به برخی از آیتم های سلامتی شود. مطالعات متعدد نشان داده اند که افراد خوشبخت تر به طور مداوم سطح کورتیزول را در خون خود پایین می آورند. 

سیستم ایمنی قوی تر :

برخی تحقیقات نشان داده اند که احساس خوشبختی داستن می تواند از یک سیستم ایمنی قوی پشتیبانی کند و منجر به سلامتی بیشتر در کل و منجر به بالا بردن توانایی مقابله با عفونت ها یا بیماری ها شود.

داشتن روش زندگی سالم تر:

 وقتی احساس خوب و خوشبختی داشته باشید می توانید رژیم غذایی سالم تر و فعالیت های بیشتر را نیز برای حفظ و افزایش سلامت خود انجام دهید.

کاهش درد:

محققان معتقدند افرادی که شادتر هستند، چشم انداز بهتری نسبت به همه اتفاقات دارند و قادرند افکار جدید را به راحتی بپذیرند، که می تواند منجر به تجربه کمتری از درد به خصوص در ارتباط با شرایط مزمن مانند آرتروز و ... شود.

افزایش طول عمر

یكی از جالب ترین یافته های این تحقیق در مورد مزایای سلامتی شادی ، ارتباط آن با طول عمر است. محققان معتقدند که به دلیل تأثیر خوشبختی در تمام مزایای سلامتی فوق ، در نهایت می تواند به شما کمک کند زندگی طولانی تری داشته باشید.

 مزایای خوشبختی در محل کار:

[caption id="attachment_4318" align="aligncenter" width="700"] 6 فایده شاد بودن در زندگی[/caption]

خیلی راحت می توان بین موفقیت و شادی تفاوتی احساس نکرد و گاهی افراد موفقیت و شادی را در دستیابی به پول می بینند و تلاش برای تحقق آن می کنند.

برخی از مزایای خوشبختی در محل کار عبارتند از:

تصمیم گیری بهتر و حل مسئله خلاقانه تر :

طیف خوشحالی و داشتن حال خوب در محل کار این امر را برای ما به دنبال دارد که روی مغز ما و نحوه ی کار ما تأثیر بگذارد وقتی خوشحال هستیم تمایلی به تمرکز روی عوامل منفی و افکار ناخوشایند نداریم و فضای بیشتری برای مقابله با مشکلات با دید مثبت تری داریم.

بهبود بهره وری فردی و تیمی:

تحقیقات نشان می دهد که کارکنان خوشحال تمایل به 12% تولید بیشتر دارند در حالی که افراد ناراضی 10% تولید کمتری داشته اند و این آمار در واقع سطح ناکارآمدی افراد را نشان می دهد.

ایجاد رضایت در مشتری:

کارکنان خوشحال و راضی می توانند با مشتریان و ارباب و رجوع خود ارتباط بهتری داشته باشند و اگر به عنوان فروشنده نقشی به عهده داشته باشند حتی تا 20% هم فروش خود را افزایش دهند این دقیقا به دلیل داشتن حس خوبی است که ما در وجود خود احساس می کنند و دوست دارند دیگران را نیز در آن شریک کنند و در نتیجه همین فروش بیشتر منجر به کسب درآمد بیشتر هم می شود.

 حال چه کنیم تا احساس خوبی داشته باشیم :

شکرگذاری را تمرین کنید:

ممکن است همیشه از شرایطی که در آن گرفتار شده اید شاکی باشید اما تنها سه روز به خاطر چیزهایی که در زندگی دارید خدا را سپس بگویید و معجزه ی آن را در زندگی خود ببینید.

کمی تحرک داشته باشید:

ورزش و تمرین کردن اندروفین را در بدن افزایش می دهد و تأثیر مستقیمی بر بالا بردن روحیه ما دارد.  این ورزش حتما به معنای رفتن به باشگاه نیست بلکه می توانید به پیاده روی بروید و یا در طول روز نیم ساعت برقصید.

آشتی با طبیعت:

با طبیعت در ارتباط باشید می توانید تمرین های هوازی خود را با طبیعت هماهنگ کنید زیرا اختصاص دادن زمانی به بیرون از منزل می تواند بر روی روحیه خوب ما تأثیر گذارد. مثلا دویدن در یک پارک و یا پیاده روی در یک جنگل و ... می تواند شما را با طبیعت آشتی دهد و حال و هوای شما را تغییر دهد.

تمرین ذهن آگاهی:

آگاهی از وضعیت ذهنی تان و مدیتیشن و بودن در همین لحظه می تواند احساسات روزمره ما را بهبود بخشد و ما را تا حدودی از افکار منفی دور سازد.

اختصاص زمان به افرادی که دوستشان دارید:

مثلا قدم زدن و یا خوردن یک قهوه و کمی درد دل کردن با آن ها می تواند حالو هوای شما را بهتر کند.

کلام آخر اینکه خوشحالی یک حس درونی است و کاملا نسبی است و نمی توان برای آن نسخه ای پیچید؛ گاهی اوقات همین که حتی از خوردن یک فنجان قهوه و یا یک لیوان چایی لذت ببرید می تواند لذت بخش باشد حسی که ممکن است کسی در بهترین و مجلل ترین منازل هم این حس را نداشته باشد. 

سعی نکنید خود را به زور شاد کنید بلکه به خود فرصت دهید اما گاهی اگر ادای آدم های شاد را هم در بیاورید و در نقش آن ها غرق شوید خود به خود مانند آن ها می شوید و شادی تمام وجودتان را می گیرد. 

6 مزیت شاد بودن در زندگی

مزایای شاد بودن و تاثیر آن در موفقیت

رابطه بین شاد بودن و موفقیت

چگونه به موفقیت دست پیدا کنیم

 

 

 

زنده دل بازدید : 46 جمعه 19 مهر 1398 نظرات (0)

[caption id="attachment_3039" align="aligncenter" width="671"]جدیدترین متدهای تندخوانی جدیدترین متدهای تندخوانی[/caption]

جدیدترین متدهای تندخوانی

در اینجا جدیدترین متدهای تندخوانی را تقدیم شما عزیزان خواهیم کرد، 6 تکنیک جدی تند خوانی که می توانید از آن ها برای هر موضوعی استفاده کنید.

متاسفانه تمرکز بر روی محتوا و اصرار بر روی فهم آن، یکی از مواردی است که مانع از تندخوانی می شوند. بدون داشتن فهرستی از متدهای به روز در مورد تندخوانی، دانش اموزان قادر به خواندن مطالب به درستی نیستند. معلمان باید کاملا آگاهی داشته باشند که آنها ارائه دهنهد ی اطلاعات نیستند، بلکه باید متدهایی را به دانش آموزان یاد بدهند که بتوانند مهارت های خواندن و مطالعه را یاد بگیرند. نکران نباشید ما در اینحا این ایده ها و تکنیک ها را به شما ارائه خواهیم داد.

[caption id="attachment_3071" align="aligncenter" width="727"]جدیدترین متدهای تندخوانی جدیدترین متدهای تندخوانی[/caption]

به دانش آموزان و دانشجویا خود یاد بدهید که حاشیه نویسی کنند. این کار از برجسته سازی بسیار بهتر است و به آن ها کمک می کند تا بتوانند درک درستی از مطلب داشته باشند، این حاشیه نویسی ها می تواند شامل موارد زیر باشد:

تعریف کلمات جدید
سوال پرسیدن
کدنویسی کلمات و مضامین تکراری

ایجاد ارتباط شخصی با متن

ذکر عناوین و وقایع کنونی

خلاصه کردن متن و پاراگراف

بخش بندی کردن متن

دسته بندی کردن اطلاعات

کدگذاری و شماره گذاری

رسم شکل

این لیست ها تمام ناشدنی هستند، نکته این جاست که دانش آموزان هنگام مواجه شدن با یک متن روند خاص و تکراری خود را پیش می گیرند. اما از یاد دادن حاشیه نویسی و یا تکینکی های مشابه ابایی نداشته باشیداین کارها به تمرکز بیشتر آن ها بر روی متن کمک کرده و و خواهند فهمید که کدام متد برای درک مطلب آن ها بیشتر کارساز است. 

درگیر ساختن احساسات

[caption id="attachment_3070" align="aligncenter" width="734"]جدیدترین متدهای تندخوانی جدیدترین متدهای تندخوانی[/caption]

گرچه خواندن و مطالعه بر عهده ذهن است، اما ترکیب کردن احساسات، تقویت کننده های بیشتری را برای دانش آموزانی که در حال رشد دادن به مهارت های خواندن خود هستند، فراهم می کند. با صدای بلند سؤال پرسیدن در مورد متنی که در حال خواندن آن هستید، می تواند به برای دانش آموزان بسیار مفید فایده باشد. 

اما متأسفانه بسیاری از دانش آموزان سؤال پرسیدن و مقدار و کیفیت آن را بلد نیستند و معمان باید این امر را به آنان آموزش دهند. می توانید این کار را بر روی یک متن و با نشان دادن روی پروژکتور انجام دهید، و این تمرین و آموزش را برای شاگردان بصری کنید؛ البته به شاگردان خود بیاموزید که با استفاده از مداد و یا نشان گر متن ها را مطالعه کنند تا تمرکز آن ها بیشتر شود. 

هدف گذاری:

 به دانش آموزان خود یاد دهید که هدف گذاری داشته باشند، گرچه در ابتدای هر کتابی اهداف درس بیان شده است اما متاسفانه دانش آموزان به شخصه قادر به ارزیابی اهداف نیستند و نمی توانند برای خود هدفی را تنظیم کنند. بهتر است در ابتدای سال از آن ها بخواهید که به نظر خودشان در چه چیزهایی موفقیت داشته اند و چه مهارت ها و استعدادهایی را دازند، عادات مطالعه خود را بنویسند و در واقع بیوگرافی کاملی از خود و دستاوردها و شکست های خود به شما به صورت متن ارائه دهند.

کوتاه کردن متن:

 هر چه طول متن کوتاه ت باشد، نیاز به تمرکز کمتر و در نتیجه فهم آن آسان تر است. این کار باعث می شود اعتماد به نفس دانش آموزان بالاتر رفته و بهتر مطالب را بفهمند. 

خواندن بیشتر، فهم بهتر

هر چه بشتر به دانش آموزان زمان و فرصت خواندن و مطالعه داده شود، بهتر می توانند مطالب را به خاطر بسپارند و مهارت خواندن آن ها بهتر و گسترده تر می شود. می توانند فهم بهتری از متن داشته باشند و مهارت شان بیشتر شود. بهتر است این مطالعه به صورت آزاد و به جز کتب درسی باشد، مثلا خواندن مجلات و کتب داستانی و یا موضوعات مورد علاقه آنان که می تواند به آن ها انگیزه خواندن بیشتر دهد. 

ارزیابی و سنجش محتوا:

دانش آموزان باید بتوانند مهارت های خود را ارزیابی کنند؛ چه به صورت رسمی و چه غیر رسمی، چه به طور خلاصه وار و چه تشریفاتی و مفصل به معرض نمایش بگذارند. سؤال هایی در رابطه با درک مطلب و یادآوری می تواند روش خوبی برای ارزیابی باشد. اما بهتر است دانش آموزان را به  سؤالاتی مانند چگونه و چرا سوق دهید  تا درک کاملی از متن و محتوا داشته باشند. از فعالیت هایی بهره ببرید که بتوانید محتوا را عمیقا متوجه شوند مانند:

انجام دادن مباحث و مناظره های سقراطی 

نوشتن مقاله رسمی

نوشتن یک یادداشت برای کاراکتر

ارائه یک گفتگوی کوتاه تخیلی بین دو شی یا دو نفر

ساختن یک نقشه ذهنی و یا اینفوگرافی

ممکن است برخی معلم ها، مهارت ها را د کلاس خود با هم ترکیب کرده باشن؛ اما بهتر است به همه اجازه مشارکت در بحث ها و مناظرات کلاسی داده شود تا همگی بتوانند این مهارت ها را به طور جامع در خود تقویت کنند اما به طور حیرت انگیری مشاهده خواهید کرد که افرادی که بیشتر خواندن را تمرین کرده اند مهارت بیشتری در این زمینه دارند. 

 

زنده دل بازدید : 25 جمعه 19 مهر 1398 نظرات (0)

چگونه در ریدینگ آیلتس موفق شویم؟

مهارت ریدینگ (reading)، یکی از سخت ترین بخش های آیلتس است که بسیاری از افرادی که تجربه این آزمون را داشته اند می توانند به خوبی منظور بنده را متوجه شوند، اما خبر خوش اینکه تنها با یادگیری چند تکنیک اصلی ریدینگ می توانید به راحتی این بخش از آزمون را با موفقیت پشت سر بگذارید. پس با ما و مقاله های استاد مرتضی جاوید همراه باشید تا بتوانید در آزمون های خود از هر نوعی که هست موفق تر عمل کنید. این مقاله در رابطه چگونه در ریدینگ آیلتس موفق شویم؟ آورده شده است، ادامه مقاله را در پایین بخوانید.

خواندن مهارتی است که ما را قادر به انتقال و دریافت اطلاعات،خواندن نشانه های نوشتاری، شناسایی آنها، درک و دریافت معنای متون، توانایی تدریس تلفظ و گرفتن اطلاعات از متون نوشته شده می کند. خواندن یک فعالیت پیچیده است که هم تفکر و هم ادراک را در برمی گیرد. خواندن شامل دو فرآیند مرتبط به هم است :

شناسایی کلمات

درک و فهم 

شناسایی کلمات: به درک فرایند سمبل های نوشتاری مرتبط، ارتباط دارد. 

درک: شامل فرایند ایجاد حس، جملات و متون مرتبط است. 

خوانندگان به طور معمول از دانش پیش زمینه، واژگان، دانش گرامری، تجربه با متن و سایر راهبردها استفاده می کنند تا به آنها در درک متون نوشتاری کمک کند. متدها و روش های مختلفی برای خواندنم و توسعه مهارت های خواندن وجود دارند.

مثلا تکنیک skimming :  تنها یک نگاه گذرا به متن می اندازید تا انتظارات و کلیت متن را دریافت کنید. 

تکنیک scannig : برای درک اطلاعات خاص متن است. 

مرحله آخر خواندن : خواندن کل متن و اطلاعات دقیق آن مانند اطلاعات و جزئیات ریزتر است.

تکینیک skimming ابتدایی ترین مرحله خواندن است. هدف از آن آشنایی با مطالبی است که قرار است بخوانید.

 تکنیک scannig: همان است که در آن به دنبال اطلاعات خاص هستند. برای انجام این تکنیک، از بالای صفحه شروع کرده و سپس به سمت پایین چشمان خود را حرکت دهید. به طور کل این تکینک بسیار مفید است مخصوصا هنگامی که به دنبال پیدا کردن جواب یک سؤال هستید. این گونه تکنیک ها مهم ترین مهارت در خواندن هر نوع متن ادبی است. این مهارت شامل خواندن تنها کلمات چاپی نیست بلکه مستلزم ایجاد حساسیت و داشتن درک کامل از تفاوت های ظریف و معنایی زبان است.

تمریناتی که با هدف آموزش مهارت ها است، نیاز به مطالعه دقیق دارد و می تواند در دسته بندی های مختلفی براساس نیاز و خواست شما از متن، تقسیم بندی شود.

قسمت اول تمرینات شامل آشنایی دانش آموزان با عنوان و تیتر است. توسعه مهارت های پیش بینی و ایجاد انتظارات در متنی که در حال خواندن آن هستند.

فعالیت های پیش خوانی به خواننده اجازه می دهد تا هر آنچه را که ممکن است بعدا در متن بخواند، پیش بینی کند و حتی گاهی ممکن است چیزهای غیر محتمل را پیش بینی کند.

در تمرینات قبل از خواندن یعنی همان skimming، دانش آموزان باید حتما قبل از خواندن کامل متن، اول سؤالات و مواردی را که آمده است را کامل بخوانند؛ این کار به آنها کمک می کند که هم کلیت مطلب و موضوع متن را بفهمند و هم اینکه بداند چه چیزهایی در متن مهم هستند و تمرکز خود را وری آن قرار دهند.

بخش دیگر تمرینات scanning است، که به اطلاعات خاص می پردازد. آنها اطلاعات مورد نیاز را از متن استخراج می کند برای این کار می توانند تنها پاراگراف اول و آخر را بخوانند و حدس بزنند متن در چه موردی است و با این کار شاید بتوانند به تعدادی از سؤالات درک مطلب پاسخ دهند. این سؤالات معمولا مطالبی جمع و جور از متن از شما می خواهند. 

مثلا مهمترین جمله در پاراگراف اول چه بود؟

یا مثلا از شما می خواهد که نگرش خود را در رابطه با متن بگویید.

مهمترین کلمه در پاراگراف سوم چیست؟

مترادف کلمه ای که بلد شده است، در کدام پاراگراف آمده است؟

سؤالاتی از این دست که اگر تکنیک هایی که در بالا ذکر شد را به درستی یاد گرفته باشید، می توانید به راحتی به سؤالات درک مطلب هر متنی پاسخ بگویید. 

آموزش رایگان زبان انگلیسی در تهران

نحوه ی تست زنی در کنکور

چگونه در ریدینگ آیلتس موفق شویم؟

 
زنده دل بازدید : 63 جمعه 19 مهر 1398 نظرات (0)

6 روش قدرتمند برای حفظ کردن مطالب

ما در این مقاله 6 روش قدرتمند برای حفظ کردن مطالب را به شما ارائه خواهیم داد، تا بتوانید هر آنچه را که می خواهید و هر مطلبی که به شما ارائه می شود را به حافظه بسپارید. اگر متدها و مقالات ما را دنیال کنید حتما در امتحانات خود بهترین خواهید شد پس به ما اعتماد کنید و با ما همراه باشید و اکنون به سراغ این 7 روش قدرتمند می رویم.

کاخ حافظه (یکی از بهترین توصیه های ما):

آیا می خواهید تنها با یک روش ساده و معجزه گر به بهبود حافظه خود کمک کنید؟ پس تنها کافی است به کاخ و سلطان حافظه ی خود متکی باشید. 

تمامی متخصصان و رکورداران حافظه معتقدند که این یکی از مؤثرترین روش ها برای تقویت و بهبود حافظه است، در واقع برترین های حافطه دنیا با این متد تا 112000 آیتم را به حافظه می سپارند.

این روش حافظه در یونان باستان توسعه یافت. گاهی اوقات به عنوان "روش لوچی" یا "روش سیسرو" نیز خوانده می شود. ممکن است شما آن را "اتاق رومی" یا "روش سفر" نیز شنیده باشید.

گرچه بسیار گسترده است اما ما در اینجا به شما به طور خلاصه خواهیم گفت که چگونه کار می کند. در این روش تنها کاری که باید انجام دهید ارتباط دادن چیزهای آشنا به چیزهای نا آشناست. مثلا مکانی را که فقط یک بار به آنجا دیده اید، برای اینکه نام و مکان آن در خاطر شما باقی بماند باید به جایی که برای شما آشناست آن را ربط دهید. مثلا ارتباط دادن منزل تان با یک جای تفریحی که از طرف مدرسه رفته اید و یا مثال هایی از این قبیل. خوب فکر کنید حتما می توانید این ارتباط ها را بیشتر و قوی تر کنید پس تمام سعی خود را بکنید. 

چرا تکنیک LOCI خیلی برای ما مبهم است:

در روش حافظه مغناطیسی ، ما از اصطلاح loci استفاده نمی کنیم. خیلی مبهم است. در عوض ، ما با ایستگاه های مغناطیسی کار می کنیم. در این ایستگاه ها تصاویر مغناطیسی خود را قرار می دهیم. به عنوان مثال ، اگر می خواهید تعدادی از تاریخ های مهم درباره جنگ جهانی دوم را به خاطر بسپارید  می توانید آنها را در کابینت پزشکی خود ثبت کنید؛ یا بهتر بگویم، آنها را در جای خود مگنت کنید و بچسبانید. ارتباط هر داده با یک جسم فیزیکی در یک فضای آشنا به مغز کمک می کند تا اطلاعات را ذخیره کند. 

مغز شما بیشتر از آن که موارد و اطلاعات را ذخیره کند؛ مواد مورد مطالعه را به صورت سیستماتیک ذخیره می کند و در صورت نیاز آن را به راحتی بازیابی می کند.

همچنین می توانید بخش هایی از اطلاعات را با صداها، بوها، لامسه- عناصر مختلف حسی مرتبط کنید. شما این کار را با استفاده از طیف گسترده ای از حالت های مغناطیسی که در اینجا دقیقاً در این اینفوگرافیک خاص آموزش داده شده اند انجام می دهید:

[caption id="attachment_3110" align="aligncenter" width="621"]6 روش قدرتمند برای حفظ کردن مطالب 6 روش قدرتمند برای حفظ کردن مطالب[/caption][caption id="attachment_3111" align="aligncenter" width="399"]6 روش قدرتمند برای حفظ کردن مطالب 6 روش قدرتمند برای حفظ کردن مطالب[/caption][caption id="attachment_3114" align="aligncenter" width="607"]6 روش قدرتمند برای حفظ کردن مطالب 6 روش قدرتمند برای حفظ کردن مطالب[/caption][caption id="attachment_3115" align="aligncenter" width="717"]6 روش قدرتمند برای حفظ کردن مطالب 6 روش قدرتمند برای حفظ کردن مطالب[/caption]

به یاد داشته باشید برای به یاد سپاری بهتر مفاهیم و مطالب و هر گونه متنی، باید با تمام این حواس آن را درگیر کنید تا مطمئن شوید هر آنچه را که خوانده اید کاملا در حافظه شما ثبت شده است.

احتمالاً بزرگترین قدرت تکنیک Memory Palace این است که می توانید برای بهبود حافظه بلند مدت خود، آن را با سایر روش های یادگیری ترکیب کنید.

کلمات اختصاری برای بهبود حافظه

کلمات اختصاری رایج ترین روش جهت بهبود حافظه هستند و برای به خاطر سپردن لیست های کوتاه یا دنباله ها بسیار عالی هستند.

مثلا همین COG KAV، اول کلماتی بود که در نمودار آمده بود و با این متد می توان این روش را به راحتی به خاطر سپرد. مسئله ای که افراد با آن مشکل دارند این است که گاهی اول این کلمات یا صامت هستند و یا بعد از اینکه ساخته شدند بسیار بی معنا و تلفظ آن ها سخت است به طوری که نمی توان به راحتی آن را به خاطر سپرد. 

اگر می خواهید این سرنام ها به راحتی به خاطر سپرده شوند، و در کاخ مغز جایگزین شوند، بهتر است هر کدام از کلمات را به شی و یا چیزی که برای شما آشناست یا آن را دوست دارید و حتی دوست ندارید، مرتبط کنید. 

تکرارهای با فاصله:

همیشه در مدرسه و جاهای علمی به ما گفته شده است تکرار و تمرین شرط یادگیری است، اما اینگه چگونه و با چه هدفی این تکرار صورت پذیرد مهم است و تنها تکرار طوطی وار مطالب کمکی به حافظه شما نمی کند.

بهتر است این تکرارها، با فاصله و در زمان های مشخص باشد. برای این کار فلش کارت بسازید و آنها را مرور کنید. 

بار بعدی که آن ها را مرور کردید، به سه قسمت تقسیم کنید؛ قسمت های سخت، متوسط و آسان، در این بخش آن هایی که آسان هستند را کنار بگذارید، آن هایی را که حدوداً و به طور متوسط یاد گرفته اید؛ کنار بگذارید تا بتواند دوباره دوره کنید و آن ها را یکی دو روز بعد دوباره مرور کنید و اگر مواردی وجود دارد که به هیچ عنوان به حافظه شما سپرده نمی شود، آنها را در دسته ی سخت ها قرار دهید و 10 دقیقه بعد آن ها را دوباره مرور کنید.

این کار بسیار ساده و در عین حال بسیار مؤثر است؛ هر زمان که با لغت یا متنی که دشوار است مواجه می شوی آن را دسته بندی کنید و در فلش کارت های مربوطه قرار دهید. 

یک روش عمده برای تقویت حافظه:

آیا به دنبال یک روش بی دردسر برای حفظ کردن تاریخ ها، فرمول ریاضیات و .. هستید؟

تمرکز خود را بالا ببرید تا بتوانید حافظه خود را بهبود بخشید.

هنکام مطالعه چندبار مزاحم ها مانع مطالعات شما می شوند؟ اس ام اس، یو تیوب، اینستاگرام، فیس بوک و هزاران مزاحم دیگر که خیلی راحت شما را به خود مشغول می کنند، تمامی این ها می توانند تمرکز شما را تا حد بسیار زیادی پایین آورند. محققان دریافته اند که توجه بیش از حد به یک چیز می تواند آن را به حافظه بلند مدت انتقال دهد؛ پس اگر می خواهید حافظه خود را تقویت کنید؛ حتما موانع را از سر راه تمرکز خود بردارید و تمام توجه خود را به آنچه که در حال مطالعه آن هستید بدهید.

در اینجا برای شما راهکارهایی داریم که تمرکز خود را بالا ببرید:

در هنگام مطالعه، همه اعلان ها مانند اس ام و پیام و زنگ ها را بی صدا کنید.

به یک جای خلوت بروید؛ مثلا کتابخانه و یا کافی نتی جایی.

مراقبه حداقل روزی یکبار می تواند تمرکز شما را بالا ببرید. 

چند کار را با هم انجام ندهید.

سبک زندگی خود را تغییر دهید:

سبک زندگی شما شامل : تغذیه- ورزش - خواب  و همه این ها می باشد؛ که بر روی حافظه شما تأثیر دارد؟

خواب:

این جمله که در بالا خواندید به این معناست که اگر از خواب خود بگذرید برای اینکه زمان بیشتری برای مطالعه داشته باشید، این کار فقط همه چیز را بدتر خواهد کرد و نمی تواند در حافظه شما تاثیر مثبتی داشته باشد و حتی می تواند در آن تأثیر منفی هم داشته باشد. 

8 ساعت خواب ایده آل است اما اگر نمی توانید، حتما 7 ساعت خواب را در شب داشته باشید. 

غذا:

غذاهای فراوان در چربی های اشباع و چربی های ترانس مانند گوشت قرمز، کره و غیره برای یادگیری و حافظه بسیار مضر هستند. دانش آموزان همچنین تمایل به خوردن غذاهای مضر دارند (به خصوص در زمان امتحان) که برای مغز آن ها بدتر است.

مطالعات بی شماری نشان داده اند که این غذاها حتی در طولانی مدت و در شرایط دیگر که به سلامت مغز آسیب می رسانند و باعث از بین رفتن حافظه می شوند، حتی می توانند منجر به بیماری آلزایمر شوند.

در عوض، برای بهبود قدرت حافظه خود برای یادگیری، سعی کنید در رژیم خود بیشتر ماهی، روغن زیتون، غلات کامل، گردو، زغال اخته داشته باشید. غذاهای دیگری نیز وجود دارند که در "رژیم مدیترانه ای" قرار دارند که برای مغز شما عالی هستند.

ورزش :

ورزش برای بهبود عملکرد شناختی به چندین روش عمل می کند؛ از جمله جهت بهبود خلق و خو، تمرکز بهتر، هوشیاری بیشتر و غیره شناخته شده است.

بنابراین، به طور طبیعی برای بهبود حافظه بسیار مؤثر است. ورزش همچنین باعث آزاد شدن پروتئینی به نام کاتپسین B در مغز می شود. این رشد سلولهای عصبی (سلولهای مغزی) را تحریک می کند و اتصالات اضافی را در هیپوکامپ ایجاد می کند - منطقه ای از مغز که برای یادگیری و حافظه طولانی مدت حیاتی است.

قبل از نوشتن یادآوری کنید:

معلمان اغلب ما را تشویق می کنند تا برای یادگیری بهتر، مطالب را بنویسیم. اما ما در اینجا دو نکته ی اضافی دیگر را هم پیشنهاد می کنیم که در توانایی شما در یادگیری و به یاد سپردن سریع چیزها - به ویژه قبل از امتحان می تواند تأثیر گذار باشد:

 اول اینکه به یاد آورید و سپس هر آنچه را که نوشته اید  به صورت ذهنی با خود تکرار کنید . انجام این کار پروسه طولانی ندارد و خیلی راحت اطلاعات را در عرض 10 تا 20 ثانیه به حافظه کوتاه مدت شما منتقل می کند؛ البته اگر متمرکز باشید. و به صورت ذهنی و با خود تکرار کردن مطالب راهی است که باعث می شود اطلاعات از حافظه کوتاه مدت به بلند مذت منتقل شود. 

قدم بعدی این است که به حافظه خود اجازه دهید که اطلاعاتی را که در کاخ حافظه خود ذخیره کرده اید، تثبیت شود. 

راه های تقویت حافظه

بهترین راه های یادگیری زبان انگلیسی در تهران

چگونه در خانه زبان یاد بگیریم؟

یادگیری زبان ناگلیسی بدون فراموشی

به روزترین راه های تقویت مغز

راه های جلوگیری از آلزایمر

 

 

 

زنده دل بازدید : 22 جمعه 19 مهر 1398 نظرات (0)

[caption id="attachment_3179" align="aligncenter" width="613"]شرمساری دوست شماست شرمساری دوست شماست[/caption]

شرمساری دوست شماست

گاهی اوقات می توان گفت که ترس ها دوست ما هستند چرا که شما را به سمت هر انچه که برای شما مهم است سوق می دهند و به شما انگیزه ای می دهند تا شانس خود را امتحان کنید و حتی گاهی غم و اندوه هم می توانند دوستان خوبی برای شما باشند زیرا به شما نشان خواهد داد که نگران چه چیزهایی هستید و قدر هر آنچه را که دارید بدانید. اما امروز می خواهیم در این باره که خجالت و شرمساری دوست شماست و شرمساری چگونه می تواند دوست شما باشد صحبت کنیم.

 شرمساری آسیب پذیری های شما را به نمایش می گذارد:

[caption id="attachment_3176" align="alignleft" width="511"]شرمساری دوست شماست شرمساری دوست شماست[/caption]

خجالتی بودن به شما می گوید که شما چه باوری درباره خود دارید؟ و اینکه آسیب پذیری های شما چیست؟ همه ما نقاط ضعفی داریم و بهتر از هر کس دیگری از آن باخبریم. به قول روزولت" هیچکس نمی تواند به شما احساس حقارت بدهد مگر اینکه خودتان بخواهید."

وقتی احساس شرمساری می کنید ناخودآگاه به آنچه که در مورد شما گفته می شود ایمان دارید. مثلا اگر کسی به شما بگوید احمق اصلا به آن اهمیت نمی دهید زیرا یک مدرک عالی دکترا ا بهترین دانشگاه دارید و اصلا برای تان مهم نیست دیگران چه می گویند زیرا کاملا به خود ایمان دارید. اما اگر به شما بگویند زشت ممکن است خیلی راحت باور کنید زیرا وقتی که یک بچه بودید این را حس را دذرمورد خود داشتید و دیگران هم این را به شما القا کرده بودند. در واقع وقتی کسی به شما توهین می کند و شما ناراحت می شوید به این معناست که بخشی از وجود ناخودآگاه شما از این توهین آگاه است و آن را درباره خود پذیرفته است و با اشاره کردن به آن بخش، شما احساس ناراحتی و شرمساری می کنید. 

شرم مانع از ایجاد منیّت می شود:

خجالتی بودن منیّت را از شما می گیرد. وقتی شما کاری می کنید که به خود و دیگران آسیب می زنید؛ احساس شرم دارید. تمامی این کارها ارزش های شما را نقض می کنند و احساس شرم به شما کمک می کند تا بدانید آن ارزش ها چه چیزهایی هستند و آن احساس شرم پاسخ ذهن ناخودآگاه ما به ارزش های آسیب خورده مان است. همانطور که درد در اثر واکنش بدن ما بر اثر ضربه ای است که به آن وارد شده است.

خیلی مواقع ممکن است کاری بی شرمانه انجام دهید و یا به کسی ظلم کنید و بعد از آن پشیمان شده و شرمگین باشید این ها شانه های خوبی است این نوع عذاب وجدان ارزش های شما را برایتان برجسته تر می کند. مثلا هیچ انسانی از اینکه نمی تواند پرواز کند شرمنده نیست اما ممکن است از اینکه پولدار نیست و یا راه پولدار شدن را نمی داند خجالت زده شود. با همین بخش از خجالت زدگی می توانید خود را ارتقا دهید. 

این راهنمای ارزشمندی است که در روبرو شدن با هر گونه چالشی با شما همراه است؛ پس آن از دست ندهید! شما توانایی گذراندن اوقات سخت را دارید. بعضی اوقات شما فقط به تقویت انگیزه و مانند این نیاز دارید.

چگونه خجالتی نباشیم؟

بهترین راه خجالتی نبودن چیست؟

راه های دور شدن از استرس

چگونه در یک جمع خجالتی نباشیم

 
زنده دل بازدید : 52 جمعه 19 مهر 1398 نظرات (0)

چگونه بر ترس های خود غلبه کنیم

شما از چه چیزهایی می ترسید؟ آیا تاکنون سعی کرده اید بر آنها غلبه کنید؟ متاسفانه و یا خوشبختانه ترس ها یاد گرفته می شوند و بخش ذاتی وجودی ما انسان ها نیست و می توان یاد گرفت آن ها را از خود دور کنیم. چگونه بر ترس های خود غلبه کنیم شاید سؤالی باشد که ذهن بسیاری از ما را به خود مشغول کرده باشد.

رایج ترین ترس هایی که ما تجربه می کنیم، اغلب ترس از شکست، فقر و از دست دادن پول است. این ترس ها باعث می شود افراد از هرگونه ریسکی خودداری کنند و در صورت ارائه و پیشنهاد موقعیتی به آنها فرصتی را از بین ببرند. آنها آنقدر از شکست می ترسند که تقریباً فلج می شوند  و  احتمال هر موفقیتی را از خود می گیرند.

ترس های بسیار دیگری وجود دارند که در خوشبختی ما دخالت می کنند:

ترس از دست دادن عشق

ترس از دست دادن شغل و امنیت مالی

ترس از تمسخر دیگران

ترس از دست دادن احترام نزد دیگران

و بسیاری ترس های دیگر که ما در اینجا راه هایی را برای لبه بر این ترس ها به شما ارائه می کنیم.

متداول ترین واکنش در شرایط ترس، نگرش "من نمی توانم!" است.

این ترس از عدم موفقیت است که ما را از انجام عملی متوقف می کند. این امر از نظر جسمی با شروع در گودال معده شما تجربه می شود.

وقتی واقعاً می ترسیم، دهان و گلویمان خشک می شود، قلب ما شروع به تپش می کند. بعضی اوقات کم عمق نفس می کشیم و معده ما انگار قفل می شود.

همه این ها جلوه های جسمی الگوی عادت منفی بازدارنده است، که همه ما گاه به گاه از آن تجربه می کنیم.

ادامه این مطلب اینجا هست...

 
زنده دل بازدید : 31 جمعه 19 مهر 1398 نظرات (0)

اعتماد به نفس در تمامی مراحل زندگی ما می تواند مؤثر باشد اما خیلی از افراد از داشتن آن بی بهره اند و می توانند موفقیت خود را با نبود آن به خطر اندازند. از این گذشته افراد دوست ندارند پروژه ها و کارهای خود را به افراد عصبی و دلگیر و کسانی که بیش از حد اهل عذرخواهی کردن هستند ؛بسپارند. ما در این مقاله به شما خواهیم گفت که چگونه با اعتماد به نفس موفقیت خود را تضمین کنید.

برعکس شما ممکن است با حرف های فردی که با اعتماد به نفس و سربلند و با صدای رسا حرف می زند به راحتی متقاعد شوید و مشتری او شوید. خوب است بدانبد افرادی که اعتماد به نفس دارند باعث می شوند در اطرافیان خود نیز این اعتماد به نفس را ایجاد کنند مثل مخاطبان ، همسالان ، رئیس آنها ، مشتریان و دوستانشان و به دست آوردن اعتماد به نفس دیگران یکی از مهمترین راه هایی است که شخص با اعتماد به نفس را  موفق می کند.

خبر خوب این است که اعتماد به نفس ساختنی است و کسی آن را به ارث نمی برد.

چقدر در نظر دیگران با اعتماد به نفس به نظر می رسید؟

سطح اعتماد به نفس ما از طرق مختلفی مشخص می شود : زبان بدن، نحوه ی حرف زدن، رفتارها و غیره. به جدول مقایسه زیر نگاه کنید.

[caption id="attachment_3229" align="aligncenter" width="685"]با اعتماد به نفس موفقیت خود را تضمین کنید با اعتماد به نفس موفقیت خود را تضمین کنید[/caption]

همانطور که از این مثال ها می بینید، اعتماد به نفس پایین می تواند خود، مخرب باشد و فرد با اعتماد به نفس پایین را منفی جلوه دهد. افراد با اعتماد به نفس بالا عموما مثبت تر هستند - آنها به خود و توانایی های خود اعتقاد دارند.

اعتماد به نفس چیست؟

[caption id="attachment_3236" align="alignleft" width="447"]با اعتماد به نفس موفقیت خود را تضمین کنید با اعتماد به نفس موفقیت خود را تضمین کنید[/caption]

دو نکته اصلی در اعتماد به نفس نقش دارد:

خودکارآمدی 

عزت نفس

ما وقتی می بینیم که خودمان و افرادی شبیه به ما در مهارتی حرفه ای شویم؛ خودکارآمدی ما افزایش می یابد. و به خود این باور را داریم که اگر در یک حوزه خاص کار کنیم حتما موفق خواهیم شد و همین باور باعث می شود تا افراد خود را به چالش بکشند و و در برابر مشکلات و مسائل مقاومت بیشتری داشته باشند.

این امر با ایده عزت نفس همپوشانی دارد. این که ما می خواهیم همیشه موفق باشیم؛ احساس خوشبختی  کنیم و با مشکلات مبارزه کنیم. بخشی از این احساسات از دیدگاه و تایید دیگران ناشی می شود؛ که می توانیم و یا نمی توانیم آن ها کنترل کنیم. این تایید از سمت دیگران ما را به این سمت سوق می دهد که ما صلاحیت و توانایی انجام کارهای خود را داریم و وقتی تمام فکر و ذهن خود را روی این امر متمرکز می کنیم؛ می توانیم به سمت موفقیت پیش برویم.

خیلی از افراد معتقدند که اعتماد به نفس می تواند از طریق تایید و افکار مثبت ایجاد شود. ممکن است تا حدودی این امر درست باشد اما در کنار داشتن افکار مثبت، شما باید یک سری توانایی ها و صلاحیت های اساسی  داشته باشید تا بتوانید اعتماد به نفس خود را بالا ببرید و در کنار این توانایی ها، داشتن افکار مثبت می تواند کمک کننده باشد. 

ایجاد و ساخت اعتماد به نفس:

خبر بد اینکه برای ساختن اعتماد به نفس هیچ راه حل سریع و 5 دقیقه ایی وجود ندارد

و اما...!!!

خبر خوب این است که اعتماد به نفس کاملا قابل دستیابی است به شرطی که عزم و جزم کافی برای انجام کارهای خود به نحو احسن را داشته باشید. هر کاری که برای افزایش اعتماد به نفس خود انجام می دهید باعث افزایش موفقیت شما هم خواهد شد. 

بنابراین اگر پیش رفتن به سمت افزایش اعتماد به نفس را به سفر تشبیه کنیم؛ این سفر سه مرحله خواهد داشت:

آمادگی برای سفر

برنامه ریزی

شتاب به سوی موفقیت

مرحله اول: آماده شدن برای سفر:

مرحله اول این است که خود را برای سفر به سمت اعتماد به نفس آماده کنید. مانند یک سفر مبدأ خود را مشخص کنید و تصمیم بگیرید که چه هدفی دارید و می خواهید به کجا برسید. و پس از تعیین مسیر، خود را در راه درست قرار دهید و برای شروع و به پایان بردن این سفر خود را متعهد کنید.

در آمادگی برای سفر خود این پنج کار را انجام دهید:

به هر آنچه قبلا به دست آورده اید نگاه کنید:

به زندگی خود از ابتدا تا کنون نگاهی بیاندازید و لیستی از بهترین چیزهایی را که به دست آورده اید را بنویسید. مثلا ممکن است در یک آزمون سخت نمره ی خوبی داشته اید. یا در یک کسب و کار درآمد بالایی کسب کرده اید و یا کاری برای تغییر اساسی در زندگی شخصی انجام داده اید و یا کارهای مشابه این ها، آن ها را در یک لیستی و یا گوشی و لپ تاپ خود نوشته و هر روز نگاهی به آن ها بیاندازید و از آن ها لذت ببرید. 

به نقاط قوت خود فکر کنید:

از دوستان خود و از نزدیکان بپرسید که نقاط ضعف و قوت شما را در چه چیزهایی میدانند و به فرصت ها و تهدیدهایی که در زندگی با آن ها مواجه هستید بیاندیشید و سپس از داشتن این همه نقاط قوت خود لذت ببرید. 

در مورد هر آنچه که مهم است و هر جایی که می خواهید بروید فکر کنید:

درباره چیزهایی که می خواهید در آینده در زندگی به دست آورید فکر کنید. رسیدن به اهداف بخش اصلی این سفر است و همین امر موجب افزایش اعتماد به نفس در شما می شود. اهدافی را تعیین کنید که از نقاط قوت شما بهره برداری کند ، نقاط ضعف خود را به حداقل برسانید، فرصتهای خود را تحقق بخشید و تهدیدهای پیش روی شما را کنترل کنید. 

شروع به مدیریت ذهن خود کنید:

در این مرحله باید ذهن خود را مدیریت کنید و تمامی افکار منفی را که خواسته و یا ناخواسته به ذهن شما هجوم می آورند را از بین ببرید. برای رسیدن به اهداف خود تصاویر ذهنی بسازید و سعی خود را برای رسیدن به آن ها انجام دهید. 

خود  را برای رسیدن به موفقیت متعهد کنید:

بخش پایانی این قسمت این است که به خود قول دهید که به اهداف خود خواهید رسید و برای این رسیدن تمامی تلاش خود را در این راه خواهید کرد. اگر برای رسیدن به اهدافتان مشکلی وجود دارد آن ها را بنویسید و سعی کنید آن ها را به صورت منطقی و آرام به چالش بکشید و تا حد امکان آن ها را حل کنید. اگر این اهداف خیلی غیر واقع بینانه و غیر ممکن است اهداف خود و مسیر دستیابی به آن ها را تغییر دهید و یا در آنها تجدید نظر کنید. 

نکته:
اعتماد به نفس یک نوع تعادل است. در یک حالت شدید، افرادی با اعتماد به نفس پایین داریم. در سمت دیگر، افرادی داریم که ممکن است بیش از حد اعتماد به نفس داشته باشند.

اگر فردی با اعتماد به نفس پایین هستید، از خطرات خودداری کرده و خود را درگیر نمی کنید. و ممکن است اصلاً چیز جدیدی را امتحان نکنید و ریسک پذیر نباشید؛ و اگر بیش از حد اعتماد به نفس دارید، ممکن است بیش از حد خطراتی را انجام دهید، خود را فراتر از توانایی هایتان قرار دهید و به شدت آسیب ببینید. همچنین ممکن است آنقدر خوش بین باشید که برای رسیدن به اهداف خود را خوش شانس بدانید و تلاشی در جهت بهتر کردن شرایط انجام ندهید. 

پس اعتماد به نفس خود را در یک بالانس و تعادل قرار دهید تا بتوانید به خوبی همه چیز را مدیریت کنید. 

مرحله دوم: تنظیم و برنامه ریزی کردن

اینجا جایی است که بسیار آرام شروع می کنید و به سمت اهداف پیش می روید و با انجام دادن درست کارها و پیروزی ها و موفقیت های کوچک خود را در مسیر صحیح قرار داده و شروع به ساختن اعتماد به نفس خود می کنید. 

دانشی را که برای رسیدن به موفقیت نیاز دارید، کسب کنید:

به اهداف خود نگاهی بیاندازید و مهارت هایی را که برای رسیدن به آن ها نیاز دارید در خود ایجاد کنید. 

بر روی مبانی متمرکز شوید:

کمال گرا نباشید و از کارهای دشوار و بزرگ شروع نکنید چون سنگ بزرگ نشانه نزدن است فقط از انجام کارهای ساده و کوچک خود لذت ببرید. 

اهداف کوچکی را قرار دهید و به آن ها برسید:

به اهداف کوچکی که در مرحله اول تعیین کردید رسیدگی کنید و خود را به آن ها برسانید نیازی به اهداف پر چالش و بزرگ ندارید.

مدیریت ذهن خود را ادامه دهید:

با شکست های خود آشتی کنید و از آن ها هم درس بگیرید و بدانید در آغاز یادگیری و شروع هر کاری امکان شکست خیلی بیشتر از موفقیت است اما شما نباید کوتاه بیایید و هیچ گاه این جمله معروف را فراموش نکنید

" که هر آنچه که شما را نکشد؛ شما را قوی تر می کند."

مرحله سوم: تسریع در رسیدن به موفقیت

در این مرحله ، شما اعتماد به نفس خود را احساس خواهید کرد. برخی از دوره های آموزشی را که در مرحله 2 شروع کرده اید، به اتمام می رسانید و موفقیت های زیادی برای جشن گرفتن خواهید داشت!

در این مرحله شروع به بزرگ تر کردن اهداف می کنید. اهداف را کمی بزرگتر و چالش ها را کمی سخت تر می کنید. اندازه تعهد خود را بیشتر کنید. مهارت هایی را که کسب کرده اید را بیشتر دنبال کنید و در آن ها حرفه ای تر شوید. 

 

 
زنده دل بازدید : 19 جمعه 19 مهر 1398 نظرات (0)

چگونه استرس را در کودکان خود کاهش دهیم

بیشتر کودکان استرس و اضطراب را با درجات مختلف در زندگی خود تجربه کرده اند و این ما هستیم که به عنوان بزرگتر باید به آنان در کنترل و مدیریت آن، به آن ها کمک کنیم. می توانیم محیطی شاد و صمیمی برای کودکان ایجاد کنیم و با رشد بیشتر آن ها، نحوه ی مدیریت این حس را به آن ها آموزش دهیم. چگونه استرس را در کودکان خود کاهش دهیم این بحثی است که امروز به آن در این مقاله می پردازیم و می تواند دغدغه ی خیلی از والدین این نسل باشد.

زمانی را به کودکان خود اختصاص دهید و با آن ها صحبت کنید. آنان را وادار به حرف زدن نکنید همین که کنار آن ها هستید؛ یعنی مایلید در زمانی آن ها می خواهند کنارشان باشید و به حرف هایشان گوش دهید. اما برای سر صحبت باز کردن می توانید از آن ها بپرسید: "چه خبرا؟ چیزی هست بخوایی بگی؟"

 سعی کنید در دروان کودکی آن ها، زمانی را به بازی کردن با آن ها اختصاص دهید و به آن ها یاد بدهید که ساعت های صرف غذا بهتر است با خانواده باشند. 

به آنان یاد بدهید که احساسات خود را بروز دهند وقتی فرزند شما ابراز نگرانی و یا اضطراب می کند از او بپرسید که چه کمکی از عهده شما بر می آید و چرا این حس به او دست داده است؟ یا از او بخواهید در مورد نگرانی ها و ترس هایش با شما صحبت کند.

از کودک خود بخواهید با شما قدم بزند اگر دیدید که استرس دارد. می توانید تمرینات ساده تنفسی را هم به آنان یاد بدهید. مثلا 4 ثانیه دم، 4 ثانیه حبس نفس و 4 ثانیه بازدم را انجام دهد تا بتواند استرس خود را کاهش دهد.

ادامه مطلب را از اینجا بخوانید

 

تعداد صفحات : 3

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 27
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 10
  • آی پی دیروز : 1
  • بازدید امروز : 16
  • باردید دیروز : 3
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 33
  • بازدید ماه : 131
  • بازدید سال : 1,041
  • بازدید کلی : 3,177